یک add-on برای دوربین گوشی های موبایل موجود است که  چشم اندازی از اشعه ی ایکس به شما میدهد و میتوانید با دیدن زیر پوست میوه یا سبزیجات  قبل از چیدن آن رسیده بودنشان را چک کنید.محققان در دانشگاه واشنگتن این هایپرکم (دوربین ابرطیف ) را توسعه دادند به طوری که ۱۷ طول موج متفاوت را اسکن میکند. از این پروسه تحت عنوان عکاسی ابر طیفی یاد میشود.دوربین مورد نظر تصاویری را فراهم میکند که بسیار جزیی تر از تصویر معمولی خواهد بود. و رسیده بودن یا کال بودن میوه ها نیز در ۹۴٪ آزمایش ها توسط این دستگاه صحیح پیش بینی شده است. علاوه بر این خاصیت فانتزی، هایپرکم و تکنولوژی آن میتواند در تشخیص هویت افراد نیز کارآمد باشد.

در ادامه با لایو تک همراه باشید.

پروفسور Shwetak Patel در این رابطه گفت :‌«با داشتن چنین دوربینی شما میتوانید در خواربار فروشی بعد از چک کردن محصولات مورد نظر توسط این دستگاه و دیدن زیر پوستشان آنها را انتخاب کنید. این کار دقیقا مانند داشتن یک اپلیکشن غذای سالم در جیبتان است!»

این ابر دوربین طیفی درحال حاضر به صورت عمومی در دسترس نیست اما توسعه دهندگان آن امیدوارند که قیمت آن بیش از ۳۰ پوند نباشد.

انها همچنین میخواهند این دوربین در گوشی ای موبایل باشد تا عموم مردم در هر مکانی به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. که دو مشکل وجود دارد. یکی بزرگ بودن دوربین و دیگری اینکه تنها در روشنایی کار میکند.اما در کل دوربین ابر طیفی میتواند نقش مهمی را در سیستم های امنیتی بیومتریک (که اشاره دارد به تکنولوژیی برای اندازه گیری و آنالیز مشخصات بدن افراد جهت تشخیص هویت شخص) داشته باشد.محققان متوجه شدند که در عکس های ۲۵ نفر از مردم این دوربین توانست با درستی ۹۹٪ تصویر دست هارا با اثر انگشتشان تطابق دهد.