روز دوشنبه، اپل همان طور که وعده داده بود تنظیمات جدیدی به نسل جدیدتلویزیون خود اضافه کرد. انتظار می رود گیرنده های دیجیتال بین بازه زمانی 30 اکتبر تا 3 نوامبر وارد خانه ها شوند. در حال حاضر دو نسخه متفاوت از تلویزیون اپل ارائه می شود: یک نسخه 32 گیگا بایتی با قیمت 149 دلار و یک نسخه 64 گیگا بایتی که 50 دلار گران تر است.

ویژگی هایی که برای این تلویزیون در نظر گرفته شده عبارت اند از قابلیت کنترل از طریق صدا با ابزاری به نام سیری، اپلیکیشن ها و مقادیری محتوا که اپل به مرور زمان به آن اضافه می کند. از آن جا که تلویزیون اپل در بازار سخت افزار در حال واگذاری میدان به رقبایی چون گوگل و آمازون است، این شرکت تغییراتی در دستگاه های دیجیتال خود ایجاد کرد و آن ها را با قابلیتی جدید به بازار فرستاد: برگ برنده ای به نام سیری.

سیری، دستیار دیجیتال اپل، اولین بار به عنوان وسیله ای برای کنترل از راه دور برای تلویزیون های اپل ظاهر شد. هم چنان به همان اندازه مفید است، همان دستیار دیجیتال واقع گرایی که کاربران سیستم عامل iOS طی سال ها با آن آشنا شده اند. علاوه بر سیری، نوعی کنترل از راه دور با استفاده از حرکات دست، چیزی شبیه نانچاک های کنسول بازی Wii به دستگاه اضافه شده است. این مساله، باعث قوت گرفتن این شایعه می شود که اپل و نینتندو به دنبال راهی برای همکاری در صنعت بازی هستند. در حالی که هنوز خبری از سوی نینتندو اعلام نشده است، اپل از یکی دیگر از سیستم های نینتندو استفاده کرده است، آن طور که اندی آبرامسن، مدیر عامل کامیونیکانو اعلام کرده، اپل تمرکز اصلی خود را بر روی محتوای سیال (انتقال اطلاعات به خصوص سرگرمی و اخبار به تعداد زیادی از مخاطبان به صورت همزمان) گذاشته است. آبرامسن ادامه می دهد: «وضعیت شبیه دوران عرضه دی وی دی خواهد بود، و رقابت بزرگی بین اپل، آمازون و گوگل در خواهد گرفت. بازی ها هم مسلما بیش از پیش خود نمایی می کنند. طوری که تلویزیون اپل وسیله ای برای تمام افراد خانواده خواهد بود.

در چند سال اخیر بازار سخت افزارهای مخصوص رسانه های سیال به رونق فراوانی یافته است و از روکو، پخش کننده اصلی سایت نت فلیکس (سایتی که با سیستم رسانه سیال کار می کند) و تلویزیون اپل فراتر رفته و به کروم و فایر فاکس و حتی گوشی های نکسوس هم رسیده است.

علاوه بر بهبود هایی که در نسل چهارم تلویزیون های اپل صورت گرفته است، شایعاتی شنیده می شود مبنی بر این که اپل در حال مذاکره با تعدادی از سردمداران هالیوودی است تا بتواند همچون آمازون و گوگل برای رسانه خود محتویات اختصاصی ارائه دهد.

در حالی که همه مشغول بحث گفت و گو درباره امکانات جدید تلویزیون اپل مخصوصا سیری هستند، رابرت مک کارتی، مدیر مهندسی امنیت شرکت موبیکتی آن چنان تحت تاثیر دستگاه دیجیتال جدید قرار نگرفته است: «من ناامید شدم. شاید تنها من این گونه فکر می کنم، ولی اقدامات جدید اپل این طور به نظر می آید که این شرکت تا به حال در خواب بسر می برده، حال بیدار شده و با عجله جایگاه خود را در بازار حفظ کند. کنترل از طریق صدا و بازی های بیشتری به آن اضافه شده است، ولی مساله این است که تلویزیون فایر شرکت آمازون از همان ابتدا این قابلیت ها را داشت. با شتابی کم دقتی که در افزایش ویژگی های کنترلر های حرکتی به کار رفته است، بعید است این قابلیت هم بتواند مصرف کنندگان را راضی کند.»

مک کارتی ادامه می دهد: «در مجموع من معتقدم تلویزیون اپل نمی تواند همچون دیگر محصولات ای شرکت مثل آیفون 6 یا سرویس پرداخت اپل پرقدرت و انقلابی ظاهر شود، و به آسانی می تواند به یک محصول درجه دو تبدیل شود. در مجموع، دستگاه دیجیتال جدید اپل که قصد خریدش را دارید فرقی با مال پدرتان ندارد!»

علاوه بر مشکلاتی که مک کارتی اشاره کرد، تلویزیون اپل با چند مشکل دیگر هم مواجه است. برای مثال از فرمت 4K و HDR پشتیبانی نمی کند. مک کارتی معتقد است: «این فقدان شاید از نظر فنی تفاوت چندانی ایجاد نکند، اما از نظر بازار یابی، نبود فرمت های 4K و HDR کمی اوضاع را پیچیده می کند. چرا در حالی که آخرین نسخه آیفون قابلیت ضبط 4k دارد، آخرین نسخه تلویزیون دیجیتال اپل قابلیت پخش این فرمت را نداشته باشد؟

مک کارتی صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد: « مشکل دیگر این است که قابلیت ادغام سازی و یکپارچگی که در ویندوز فون و سیستم عامل جدید گوگل شاهد هستیم، در تلویزیون اپل وجود ندارد. این مشکل دست و پای اپل را می بندد و فرصت های بی شماری را از این شرکت سلب می کند. شاید بخش زیادی از جامعه بزرگی که از محصولات اپل استفاده می کنند، نتوانند در این قسمت زیاد فعال باشند، چرا که اپل سیستم عامل جدیدی برای تلویزیون خود طراحی کرده است، این سیستم عامل جدید ترکیبی است از XOS و iOS. قطعا دلیل منطقی برای این کارشان وجود دارد، ولی این اقدام کمی عجیب به نظر می رسد، و شکاف عمیقی بین مصرف کنندگان محصولات اپل ایجاد می کند.» به نظر می رسد سخت افزار جدید مخصوص رسانه سیال شرکت اپل مک کارتی را چندان تحت تاثیر قرار نداده است. این محصول دست کم آن طور که مک کارتی انتظار داشته است، «یک محصول کالت اپلی» نیست.

در مجموع، تلویزیون اپل، علی رغم همه مشکلاتش و سیستم متمایزش از سایر محصولات این شرکت، خیلی خوب توانسته است طرفداران دیگر پلت فرم ها را به مصف کننده ثابت خود تبدیل کند. آن طور که آبرامسن از کامیونکانو می گوید: «این نوعی از بیزنس است که اپل همیشه آن را به خوبی انجام می دهد. اگر به کارهایی که آن ها در زمینه با موسیقی با آیپد انجام دادند و یا تحولی که در زمینه تلفن های همراه با آیفون انجام دادند، و یا به تعریف جدیدی که از طریق آی واچ از زمان ارائه دادند دقت کنید، متوجه می شوید که آن ها با هر محصول تعریف جدیدی از استاندارد ارائه می دهند و به ملاکی برای مقایسه تبدیل می شوند.»

آبرامسن ادامه می دهد: «از آن جا که عادات تماشای تلویزیون تغییر کرده است، تلویزیون اپل بینندگان بیشتری را جذب خود می کند و بر روی صنعت تلویزیون تاثیر خواهد گذاشت. و بازی کنندگان ثابت این صنعت را مجبور به انجام واکنش می کند. این درسی است که می شود به آسانی یاد گرفت، اگر به تحولی که آیتونز در بازار موسیقی و آیفون در صنعت گوشی ایجاد کرد، توجه کنیم.»


منبع


با لایوتک همراه باشید