دو سال پیش خبری بر روی سایت شرکت فینگرپرینت کاردز قرار گرفت مبنی بر این که شرکت سامسونگ قصد دارد این کمپانی سوئدی تولید کننده سنسورهای اثر انگشت را طی یک قرارداد 650 میلیون دلاری خریداری کند. این خبر، مدتی بعد به طرزی عجیب تکذیب شد و شرکت فینگرپرینت از آن زمان تا به حال از نظرها غایب بود. اما مقر اصلی این شرکت در گوتنبرگ در پشت صحنه به شدت مشغول بوده است، و حالا این شرکت طی همکاری با شرکت گوگل مشغول طراحی سنسورهای گوشی های هوشمند 5X و 6P است. شرکتی که سامسونگ از خرید آن انصراف داد در حال حاضر مسئول طراحی نکسوس ایمپرینت است، قابلیتی که گوگل می خواهد با هدف شناسایی اثر انگشت در گوشی های نکسوس و همچنین امکان جدید خودش به نام سرویس پرداخت گوگل فراهم کند.

یه شرکت سوئدی دیگر هم به نام پرسایز بایومتریک مسئول طراحی الگوریتم های شناسایی و انطباق اثر انگشت است که با سنسورهای ساخته شده توسط شرکت فینگرپرینت در گوشی های جدید نکسوس کار می کنند. در حال حاضر این دو شرکت گمنام اما مرتبط بهم، به گزینه اصلی شرکت های سازنده گوشی های هوشمند برای طراحی قابلیت شناسایی اثر انگشت تبدیل شده اند. One Plus 2، LG V10، Huawei Mate S، Oppo R7 Plus و Nextbit Robin تنها چند مثال از گوشی های تولید شده یا در حال تولید فراوانی هستند که از فناوری شناسایی اثر انگشت شرکت فینگرپرینت کاردز استفاده می کنند (به جز LG، بقیه آن ها با شرکت پرسایز بایومتریک هم همکاری می کنند). همچون نکسوس ایمپرینت، این وسیله ها هم به طرز لذت بخشی اثر انگشت را دقیق و سریع تشخیص می دهند، به لطف گوشی های اندروید، شناسایی اثر انگشت از قابلیت کاربردی ضعیف به یک ویژگی اصولی مفید تبدیل شده است.

شاید خیلی از صاحبان گوشی های آیفون همچنان بر این باور باشند که سیستم تشخیص هویت اپل با فاصله زیادی بالاتر از سایر رقبا قرار دارد. در فوق العاده و غیرقابل انکار بودن این سیستم که در اثر هزینه ای 356 میلیون دلاری به وجود آمده است، شکی نیست. حتی دنیس وودساید، مدیرعامل سابق شرکت موتورولا هم تایید کرده است که دلیل این که قابلیت تشخیص اثر انگشت در نکسوس 6 وجود نداشت این بود که اپل به بهترین شکل ممکن این قابلیت را در گوشی های خود استفاده کرده بود. بخاطر کیفیت بالا و دقت آن که وودساید به درستی اشاره کرده بود، هیچ قابلیت تازه ای نمی شد به آن اضافه کرد. این موضوع شاید در زمان طراحی نکسوس 6 حقیقت داشت، اما در حال حاضر به لطف فناوری های جدید شناسایی اثر انگشتی که در گوشی های نکسوس و حتی سامسونگ گلکسی S6 (سنسور های سیناپسی) به کار رفته، پیشتازی اپل در این زمینه متزلزل شده است.

فرآینده استفاده و پیاده سازی قابلیت شناسایی اثر انگشت در گوشی های موبایل هیچ گاه گسترده تر و پیشرفته تر از زمان حال نبوده است، و نکته جالب توجه این است که دو شرکت کوچک سوئدی چنین نقش کلیدی در زمینه پیشرفت این فناوری بازی می کنند. فینگرپرینت کاردز، شاید قدرت اقتصادی سامسونگ و اپل، این دو همکار تجاری ثروتمند را نداشته باشد، اما به نظر می رسد تک تک شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند در فکر همکاری با این شرکت و استفاده از قابلیت تشخیص هویت آن باشند. با این که سامسونگ ممکن است فعلا از سنسورهای تشخیص هویت سیناپسی خود راضی باشد، ولی این شرکت کره ای شاید در حال حاضر آرزو می کند کاش آن قرارداد تجاری دو سال پیش صورت گرفته بود. چرا که در این صورت، سامسونگ فروشنده اصلی سنسورهای تشخیص اثر انگشت می شد نه خریدار آن.


منبع


با لایوتک همراه باشید