بنابر گزارش ها گوگل، این غول دنیای فناوری به دنبال تبدیل اندروید به سیستم عاملی قابل استفاده در لپتاپ ها و کامپیوتر های شخصی است. در صورت بروز این اتفاق، گوگل با یک نرم افزار همه ابزار ها مثل لپتاپ، تبلت، کامپیوتر و گوشی را تحت کنترل خود در می آورد. به نظر می رسد در آینده ای نزدیک همه این وسایل تحت پوشش اندروید باشند. بنابر گزارشی که روز پنج شنبه در نشریه وال استریت ژورنال منتشر شد، در حال حاضر گوگل در مقر اصلی خود در کالیفرنیا به دنبال راهی برای تلفیق اندروید، سیستم عامل مخصوص گوشی های هوشمند و تبلت ها با سیستم عامل کروم است که در نوت بوک های خود به نام کروم بوک به کار می برد.

این غول موتورهای جستجو قصد دارد در سال 2017 از این نرم افزار یکپارچه خود رونمایی کند. بنابر گزارش منتشر شده، گوگل قصد دارد سال آینده رسما از برنامه خود رونمایی کند. سیستم عامل کروم هم چنان برای شرکت های دیگر در دسترس خواهد بود، ولی به نظر می آید تمرکز اصلی گوگل آماده سازی اندورید برای اجرا بر روی لپتاپ ها است. در حال حاضر سخنگوی گوگل از صحبت درباره این مساله خودداری می کند.

با وجود این که این اقدام، گامی مهم در عرصه فناوری خواهد بود، ولی بر روی مصرف کنندگان تاثیر آن چنانی نخواهد گذاشت. آن طور که بنیاد IDC گزارش داده، در بین تمام لپتاپ هایی که سال گذشته در سطح جهان عرضه شد، سهم کروم بوک های گوگل تنها سه درصد بوده است. سیستم عامل کروم  ارتباطی به مروگر کروم که به طور گسترده در کامپیوترهای شخصی و مک استفاده میشود، ندارد.  اندروید، که گوگل در سال 2005 خلق کرد به محور اصلی شرکت های بزرگ برای تولید گوشی و تبلت تبدیل شد. این سیستم عامل در حال حاضر در منوی تلویزیون ها، داشبورد ماشین ها و ساعت های هوشمند هم استفاده می شود. این تغییر جدید برای گوگل معنای عمیقی دارد، چرا که این شرکت اولین بار کار خود را به عنوان موتور جستجو در کامپیوتر های رومیزی شروع کرد.

این تغییر مسیر همچنین اهمیت موبایل ها و نرم افزارهای تحت پوشش آن ها را نشان می دهد. در حال حاضر شما می توانید با گوشی خود از خوار و بار فروشی خرید کنید، به آهنگ گوش کنید و یا یک تاکسی درخواست کنید. بیش تر مردم در سراسر دنیا در حال انجام چنین کارهایی با گوشی های تحت حمایت گوگل هستند. از پنج گوشی هوشمند جهان، چهارتای آن ها با سیستم عامل اندروید کار می کنند.

گزارش وال استریت ژورنال درست به نظر می رسد، نسخه بعدی اندروید علاوه بر گوشی ها و تبلت ها بر روی کامپیوتر های شخصی هم اجرا می شود، و به کاربران رایانه های شخصی امکان می دهد که از گوگل پلی و برنامه های شخص ثالث (برنامه هایی که برای کار درون سیستم عامل ها نوشته شده، اما به وسیله افراد یا شرکت هایی به غیر از شرکت تولید کننده سیستم عامل نوشته می‌شوند) آن طور که در گزارش نوشته شده، کروم بوک ها با نام جدیدی عرضه خواهند شد، هرچند هنوز این نام انتخاب نشده است.

ردپای این تغییرات را می شد در گوگل حس کرد. مدیر عامل جدید گوگل، ساندار پیچای که در سال 2009 مسئول توسعه سیستم عامل کروم بود، در سال 2013 هم مدیریت بخش اندروید را بر عهده داشت. گوگل هم چنین در سال گذشته، مسئولیت اداره بخش سیستم عامل کروم را به هیروشی لاک هیمر، طراح ارشد بخش اندروید سپرد.

اهداف جدید گوگل شباهت زیادی به استراتژی مایکروسافت در زمینه ویندوز 10 دارد. ویندوز 10 هم در تمام وسیله ها از جمله کامپیوتر، گوشی، و کنسول بازی ایکس باکس قابل اجرا است. اپل اما برعکس اعلام کرده است که قصد دارد iOS را هم چنان یک سیستم عامل مخصوص آیفون و آیپد، و نرم افزاری بی ارتباط سیستم عامل مک نگه دارد.


منبع


با لایو تک همراه باشید