نزدیک به دوسال است که گنجینه ای از اسناد NSA که توسط اسنودن منتشر شد گذشته و بیش از پنج سال است که چلسی مینینگ، حافظه ای عظیم از اسرار نظامی و دیپلماتیک را به ویکیلیک ها تسلیم نمود. الان هم کسی با اطلاعاتی در مورد هواپیما های بدون سرنشین پیدا شده که یک منبع طبقه بندی شده هم محسوب می شود.

با لایوتک همراه باشید.

روز پنج شنبه، "اینترسپت" مدارکی را راجع به اطلاعات تازه ای- که استفاده ی آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین جهت از بین بردن سوژه های خارجی را تصدیق میکند- منتشر کرد. این هواپیماها در کشورهایی همچون یمن و افغانستان استفاده می شوند.

افشاگری ها درمورد "سیا" و اعمال "یگان عملیات ویژه ی مشترک"، نشان می دهند که حدود 90درصد حملات هوایی آمریکا در یک دوره ی پنج ماهه، به اهداف مورد نظر اصابت نکرده اند، به طوری که یک شهروند بریتانیایی – با اینکه به آنها میتوانستند به راحتی بازداشتش کنند – در یک حمله ی هوایی  کشته شد. جالب اینکه جزئیات این فرآیند وحشیانه - که طی آن دولت آمریکا تصمیم می گیرد چه کسی بمیرد چه کسی نه - در یک زنجیره ی طولانی در آخر به رییس جمهور می رسد.  

تمام این اطلاعات طبق اظهارات "اینترسپت"، از طرف یک فرد ناشناس به افشا شده است. سخنگوی سایت اخبار بازجویی و تحقیقی، از نظر دادن درمورد آن منبع امتناع ورزید. ولی برخلاف دیگر افشاگری ها که توسط اسنودن و منینگ انجام شد، این اطلاعات با بیاناتی راجع به انگیزه ی فرد افشاگر از - زبان خودش - همراه شده است. منبع مورد نظر اظهار داشته است که : وجود این همه لیست سیاه – و زیر نظر قرار دادنشان ، شماره گذاریشان، محکومیتشان به مرگ در سطح نبردی جهانی - از همان لحظات اول هم اشتباه بود. ما اجازه داده ایم که این اتفاق بیفتد. منظورم از "ما"، تک تک ما آمریکایی هایی است که به این اطلاعات دسترسی دارند و هیچ کاری نمی کنند.

در ابتدا این اطلاعات به طور سطحی در اواخر سال قبل - که "اینترسپت" سعی داشت باقی اطلاعات اسنودن را از NSA منتشر کند - اعلام شد. صحنه ی پایانی فیلم Citizen fourبه کارگردانی لورا پویترس، گلن گرینوالد را در حال ملاقات با اسنودن را نشان می دهد. این ملاقات در روسیه رخ میدهد و اسنودن قصد دارد اطلاعات دیگری را درمورد منبع اطلاعات جدیدی راجع به برنامه ی حملات هوایی  آمریکا افشا کند.

در لحظه ای از فیلم، گرینوالد، دیاگرامی از زنجیره ی کسب اجازه برای حملات هوایی – که در نهایت به رئیس جمهور میرسد – به اسنودن نشان می دهد. نمونه ای شبیه به آنچه که در انتشارات پنج شنبه موجود بود.

در این صحنه اسنودن میگوید: ریسک این کار بالاست. این آدم خیلی بی باک و بی احتیاط است.

گرینوالد در جواب میگوید: شجاعت او بسیار جالب است اما مشخص است که این شجاعت به خاطر آن چیزیست که تو انجام داده ای.

در این صحنه، گرین والد با اسنودن درمورد ابزار امنیتی که "اینترسپت" برای برقراری ارتباط با منبع و جلوگیری از شنود استفاده می کند، حرف میزند.

 آن ابزار امنیتی به همراه شهرت "اینترسپت" در حمله ی  مطبوعاتی به دولت آمریکا، به خوبی رابطه اش را با فردی مانند اسودن اثبات می کند.

اینترسپت و شرکت مادر آن یعنی "رسانه ی نگاه اول"، از کارمندان امنیتی در سطع بالاترین کلاس جهانی – مانند  گوگلر سابق، مورگان مارکیس بوآر، ارین کلارک و تکنولوژیست سابق EFF، میکا لی – استفاده می کند.  خیلی بیشتر از سایت های خبری دیگر، خبرنگاران این سایت از ابزاری چون نرم افزار رمزگذاری PGP و سیستم آپلود ناشناس "SecureDrop"، - برای حفاظت از هویت منابع – استفاده می کنند.

حالا آیا این اقدامات می توانند از این منبع خاص محافظت کنند یا اینکه  اصلا منبعی که گرینوالد درمورش با اسنودن صحبت کرد، همان است که اطلاعات حملات هوایی را داده است یا نه، گذشت زمان به ما خواهد گفت.

خبرگزاری یاهو سال قبل از شناسایی "لو دهنده ی دومی" خبر داد که توسط FBI شناسایی شده و خانه ی وی مورد بازرسی قرار گرفته است.

اگر هم این افشاگری که خانه اش را بازرسی کردند، واقعا اتفاق افتاده باشد، به نظر نمیرسد روند افشاگری فرد مرتبط با "اینترسپت" را کند کرده باشد.

تا یک سال بعد هم هیچ گونه دستگیری و اتهامی علنی نشده و حالا این سایت اعلام کرده که بزرگترین افشاگری از منبع تازه اش در حال وقوع است.

 در صحنه ی فیلم Citizen four، اسنودن به گرینوالد میگوید که : امیدوارم که با این افشاگری های جدید، درک و آگاهی افراد افشاگر دیگر به طور عمومی بالا برود.

وی میگوید این واقعه میتواند موقعیت سیاسی افشاگران را به مرحله ای بالا تر بکشاند.

گرینوالد در پاسخ میگوید: دقیقا. مردم دیگر خواهند دید که چه چیزهایی توسط بخش متفاوتی از دولت پنهان می شود.

شما میتوانید صفحات کامل "اینترسپت" را اینجا مطالعه فرمایید.

منبع